Tips Tijdens de Zwangerschap

Wanneer je zwanger bent, is het eten van gezonde voeding belangrijker dan ooit. Je hebt meer behoefte aan eiwitten, ijzer, calcium en foliumzuur dan dat dit het geval was voor jouw zwangerschap. Belangrijk is ook dat je extra calorieen gaat innemen maar eten voor twee betekent niet dat je twee keer zoveel moet eten. Het betekent dat het voedsel dat je eet de belangrijkste bron van voedingsstoffen voor jou en jouw baby zijn. Dus geen lege calorieën zoals in frisdrank, snoep en desserts.

Het aankomen in gewicht is iets wat geleidelijk gebeurt in de zwangerschap waarvan het grootste deel in het laatste trimester.

Over het algemeen stellen artsen dat vrouwen in het eerste trimester 1 tot 2 kilo mogen aankomen en 1,3 tot 2 kilo per maand voor de tweede en derde trimester.

Naast goede eiwitten, vetten en koolhydraten zijn er nog een aantal voedingsstoffen belangrijk

Foliumzuur
voorkomt ernstige afwijkingen van de hersenen en het ruggenmerg. Foliumzuursuppletie heeft aangetoond dat het risico van premature geboorte verminderd wordt.

Calcium
Versterkt de botten en de tanden maar zeker ook de aanleg van de botten en tandjes van jouw baby. Voor een goede calciumopname is vitamine D noodzakelijk.
Bronnen van Calcium zijn: melk en zuivelproducten maar ook groene bladgroenten, noten en zaden, tofu en peulvruchten.

Omega 3
ondersteunt de hersenfuncties van het ongeboren kindje. Omdat wij vaak niet voldoende omega 3 uit onze voeding halen is ook hier extra voedingssupplement belangrijk.

Geplaatst in Uncategorized

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*