Tips om Meer te Bewegen

Heb jij een kantoorbaan dan is de kans aanwezig dat je het grootste gedeelte van de dag zittend doorbrengt.
Het gevaar hierbij is dat je te lang in dezelfde houding zit waardoor je bloeddoorstroming stagneert en je spieren en gewrichten stijf en stram worden. RSI is ook een van de meest voorkomende aandoeningen omdat we te lang in een verkeerde houding achter het beeldscherm zitten.

Neem regelmatig een break

Als je een kantoorbaan hebt en daarbij regelmatig achter de computer werkt is het belangrijk en volgens het arbobesluit verstandig  om na iedere twee uur werken een break te houden. Dit hoeft helemaal niet zo lang te zijn. Gewoon even iets anders doen dan datgene waar je mee bezig bent. Je kunt hierbij natuurlijk ook van de gelegenheid gebruik maken om jouw spieren even los te gooien

Oefeningen die je op kantoor kunt doen

*Rol je schouders naar voren en achteren
*Trek je schouders op en laat ze vallen (alsof je het niet weet :-))
*Beweeg jouw rechteroor naar jouw rechterschouder en omgekeerd
*Ga rechtop staan met je benen op heupbreedte en zwaai je bovenlichaam van links naar rechts. Kijk hierbij steeds over jouw linker en rechterschouder. Let op dat je dit los en soepel doet anders dan blokkeer je de bovenkant
*Sta je te wachten bij het koffieapparaat kantel dan ongemerkt jouw bekken
*Stretch jouw kuiten door wisselend een been naar achteren te brengen

Wat levert het je op?

Door te bewegen raken je spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om harder te werken. Daardoor voel je je fitter en krijg je meer energie. Ook kun je na lichamelijke inspanning beter ontspannen, slaap je beter en ben je daardoor minder moe als je ’s ochtends opstaat. Verder helpt bewegen om een gezond gewicht te houden, krijg je er sterkere spieren en botten van en een mooiere huid.

Bewegen helpt je gezonder te worden

Het vermindert de kans op diabetes, minder hoge bloeddruk en cholesterolwaarden en daardoor minder kans op hart- en vaatziekten.

Tips hoe je tijdens het werk meer kunt bewegen

haal wat vaker koffie (niet teveel) water of thee voor jezelf en je collegae
doe tussendoor kopieerwerkzaamheden
breng de post weghaal of breng iets bij een collega op een andere afdeling
ga in je lunchpauze naar buiten
neem de trap ipv de lift
Laat auto en openbaar vervoer voor wat het is en kom op de fiets naar werk
Ben je toch overgeleverd aan het openbaar vervoer stap dan een halte eerder uit
kom je met de auto, parkeer dan een of twee straten verder
maak gebruik van bedrijfsfitness indien mogelijk
doe in je lunchpauze aan loopmeditatie. Je beweegt niet alleen maarmaakt ook nog eens je hoofd leeg

Heb je zelf nog aanvullende tips die jou hebben geholpen om minder stijf en stram te zijn dan hoor ik het graag

Geplaatst in Uncategorized

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*