3 Redenen Waarom Slapen Goed voor Jou is

Op de foto het slaapmomentje vanochtend van mijn kat Mickey. Reden voor mij om hier een onderwerp van te maken.

Wist jij dat wij ongeveer een derde van ons leven slapen. Dat is eigenlijk best veel. Ik denk dan gelijk wat ik dan nog veel meer zou kunnen doen :-). Kinderen slapen langer en hoe ouder men wordt hoe minder slaap men nodig heeft. Slaap is cruciaal maar waarom? Lees de 3 meest belangrijke redenen

1. Slaap is nodig voor het herstel van jouw lichaam

Slaapgebrek kan lijden tot een verhoogde bloeddruk en een verhoogd cholesterolgehalte waardoor het risico op een hartaanval en beroertes wordt vergroot. Een tijd lang niet slapen kan de dood als gevolg hebben. Onvoldoende slapen kan leiden tot oververmoeidheid, slechte concentratie, prikkelbaar, hoofdpijn en verminderde weerstand. Op het moment dat ik dit artikel schrijf ben ik snipverkouden en dat is ook niet zo raar. De laatste weken heb ik roofbouw op mijn lichaam gepleegd door veel te kort te slapen. Je kent het wel, midden in de nacht naar bed en weer veel te vroeg op. Ondanks dat ik mijn lichaam goed voed met verse voeding en de nodige supplementen was dit dus blijkbaar toch niet voldoende om mijn weerstand hoog te houden. Gemiddeld hebben mensen 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. Belangrijk is om regelmatig te slapen en dan bedoel ik op een vast tijdstip naar bed en op een vast tijdstip opstaan. Ik heb mij zelfs laten vertellen dat de uren dat je voor 23 uur naar bed gaat dubbel tellen. Of dit waar is weet ik niet. Ik ga iig weer mijn slaapritme veranderen want ziek zijn daar heb ik geen zin in.

2. Van slapen wordt je slimmer en productiever

In China en Japan weten ze dit al langer. Daar is het niet ongebruikelijk om tijdens kantoortijd af en toe een “powernap’ te nemen. Deze korte slaapjes zorgen er voor dat je daarna efficiĆ«nter en productiever aan de slag gaat en beter nieuwe dingen kunt opslaan. Ook ben je minder chagrijnig omdat je stressniveau daalt dus gezelliger voor je collega’s.

3. Kan helpen bij afvallen

Slaaptekort heeft invloed op twee hormonen die belangrijk zijn voor het reguleren van de eetlust. Het gaat hier om ghreline en leptine. Het eerste zorgt ervoor dat je hersenen een signaal krijgen dat het tijd is om iets te eten. Bij slaaptekort heb je meer ghreline dus meer honger. Het tweede hormoon zorgt ervoor dat je hersenen een signaal krijgen als je voldoende hebt gegeten. Bij tekort aan slaap daalt leptine waardoor meer trek. Het is niet zo dat je door meer te slapen zal afvallen maar het helpt je te voorkomen dat je meer aankomt door meer eten.

Er zitten ongetwijfeld nog meer voordelen aan slapen maar vond deze drie de belangrijkste om even met jullie te delen.

Hoop dat je hier weer wat aan hebt gehad en zoals altijd laat even een reactie achter wat je ervan vond

Geplaatst in Uncategorized

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*